Hallå, jag skämta ju bara?

Det här med grova skämt är något jag tycker är riktigt kul. Som norsk tar jag mig friheten att skämta om Utöya och spädbarn som brinner är rätt kul det med. Oj vad grovt, har jag någon gräns då? Kan jag skämta om allt helt oskyldigt eftersom det "bara är på skämt"? Jag har en gräns där jag tycker att skämtet i sig bidrar till en normalisering av något som är långt bortom okej och därför bidrar till den kultur som skämtet baseras på från första början. Min gräns går vid skämt om våldtäkt.
 
Att skämta om något är att "ta ned det på jorden", kanske göra det lättare att hantera och på ett sett distansera sig till den aktuella händelsen. Att skämta om grova händelser som massmord, naturkatastrofer, extrema fall så som spädbarnsmord etc. kan ses på som respektlöst gentemot de som berörts av händelsen och det är inget jag förnekar. Det jag menar är bara att grova skämt skiljer sig väldigt mycket åt, och att vissa ger oanade effekter. 
 
Varje gång det dras ett skämt om våldtäkt normaliseras konceptet och det ses samtidigt som något så "avlägset" att det går att skämta om. Problemet här är att det inte är avlägset och en normalisering av händelsen i sig bygger bara på den våldtäktskultur vi redan har. På festen sen, eller i det fina monogama förhållandet, så är det "väl inte våldtäkt! Ser det ut som om jag slog ner hen(ne) i en mörk gränd eller?", utan det faktiska problemet har förskjutits till en närmast fiktiv definition av vad våldtäkt är. 
 
Är jag oklar? Tänk så här, för att jag skämtar om 9/11 betyder inte det att fler terrorister kommer att utföra terroristattentat eller att massmord nomaliseras. Däremot blir skämt av naturen sexism och rasism samt skämt som följer den kvinnoförnedrande jargong som finns i många människors humor och främst gäller våldtäkt något som förminskar problemen i sig! Det gäller problem i din omgivning och inte på TV hundratals mil härifrån. Det gäller strukturella problem som drabbar människor varje dag och det blir genom dina skämt inte sett som riktiga problem. Det spelar faktiskt ingen roll om du dagligen omger dig av PK-människor och gör det med "självdistans" eller om kvinnoförnedrande skämt och hån av våldtäkt är din vanliga grej - sluta bara. 
 
Våldtäkt och annat våld (mestadels mot kvinnor) normaliseras genom reklam och annan media och det är klart att det har en bidragande faktor till varför vi tycker oss kunna skämta om det! Den här normaliseringen är också vad som får så många människor att se det här (orginallänk) som rättfärdigat och anledningen till att American Apparel har kunnat ha sin sexistiska reklam i alla år.
 
Om jag inte når ut till någonting i dig som läsare, tänk på det här: om det finns en enda gnutta sanning i det jag säger, är det inte värt då att bara lägga av med skämt om våldtäkt? Har du lite humor i kroppen så finns det nog massa andra saker du kan skämta om så kör på det istället! 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej Amalia! Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig angeånde ovanstående blogginlägg. Tyckte det var intressant! Mejla mig gärna! Mvh Johanna

2013-06-12 @ 16:18:28
Postat av: Julia

Hej! Din blogg gav mig riktigt mycket inflytande och jag har därmed skrivit om dig/den på min egna blogg. Jag ville bara informera dig om det i hopp om att det är okej(?).
http://juliastopp.blogspot.se/2013/11/lasvart.html

P.s du är väldigt snygg

Svar: Klart det är okej! Vad glad jag blir! SNygg kan du vara själv !!!!! löv din pfp
Amalia Holm Bjelke

2013-11-24 @ 17:02:22
URL: http://juliastopp.blogspot.com
Postat av: sofia

jag håller helt med dig om den verkan skämt har på oss människor. vi förknippar humor med något bra men tyvärr ser det ju inte alltid ut så och får ofta negativa följder. precis som du nämner, att det man skämtar om neutraliseras och "accepteras", är ett typiskt exempel på något sådant. dock tycker jag själv att humor är en fri zon och att man inte kan sätta några regler för vad som är kul och inte. däremot är det ju åhörarna som måste ändra på sig. som måste våga konfrontera eller på annat sätt ifrågasätta avsikten med skämtet i fråga. rent psykologiskt vill ju ingen skämta om känsliga ämnen om konsekvensen blir en dålig stämning som leder till en för skämtaren obekväm, men inte minst så viktig, debatt. ofta skrattar vi ju också åt saker som chockerar oss och där med upplevs en hel det "grova" saker som lustiga, även fast vi inte vill. jag tror att du är medveten om detta. det jag själv tror att jag lite dolt försöker få fram är att det känns väldigt givande att läsa din blogg. du verkar vara en förnuftig individ med mycket bra tankar. keep up the good work

2013-11-25 @ 21:00:50
URL: http://zoner.blogg.se
Postat av: Våldtagen man

Jag är en hetrosexuell man och jag har blivit våldtagen av en gubbjävel i drogat tillstånd. Jag får fortfarande ågren när jag tänker tillbaka på tillfället när det hände, men jag tycker fortfarande det är ok att skämta om sådana saker.

2013-11-27 @ 10:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0