Prata om män utan män

Bechdeltestet finns. Kortfattat är det ett stickprov för kvinnorepresentation i film och TV som går ut på att hitta en konversation mellan två namngivna kvinliga karaktärer som pratar med varandra om något annat än män i mer än fem minuter. Det är ett test som funkar rätt bra om komersiell film och sådär bland andra. Hur som helst, här är en kul krock. På SVT-play visades i våras SVTs ungdomssatsning "En delad värld" som utspelar sig i en värld där nästan alla män dött i en epidemi. De moraliska funderingarna handlar om hur alla ska förhålla sig till detta faktum och vad som bör göras åt saken. De få män som fortfarande lever är världskändisar. I alla större roller utom en ser vi tjejer (Felice Jankell, Felicia Löwerdahl, Mikaela Knapp, jag själv, Meliz Karlge mfl.) och det är därför rätt överraskande att upptäcka att serien inte "klarar" Bechdeltestet. Udda grej.
 
Plockat gif från http://magicae.tumblr.com/ 
 
En SVT-satsning som däremot klarar testet med RÅGE är den nerklippta versionen av vår långfilm som visas på SVT-play nu i juli (Moving Sweden: Alena). ALENA är baserad på Kim W Anderssons finurliga, skräckromantiska seriebok Alena. I filmadaptionen gjordes en begränsad del förändringar, så som det att alla jämnåriga killkaraktärer är i filmen tjejer. Helt enkelt blev privatskolan som berättelsen utspelar sig på en flickskola. Det stärker plotten och effekten av hur gymnasieeleven Alena (jag) fumligt navigerar i en sörja av kärlek, vänskap, bekräftelse, integritet, prestation och psykisk ohälsa. Har man haft svårt att greppa historien och karaktärerna i den nerklippta versionen så förstår jag det. Långfilmen kommer under sen höst, stay tuned. Jag kanske återkommer med lite mer analys. 
 
Jag och Felice är kära i rollerna som Fabienne och Alena
Plockat gif från http://magicae.tumblr.com/ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0